HTML

angyalgab

„Az életnek csak akkor van értelme, ha van kivel megosztani az érzéseinket.” Paolo Coelho

Friss topikok

  • Annamari: sziasztok multkor véletlen letöröltem a vodafone skin-t és azota egy lyuk volt elöl a live menü he... (2008.06.16. 12:31) Motorola V3X
  • Roland635: Hm... Mit ad isten nekem pont egy ilyenem van :) Képeket keresgéltem neten így bukkantam az oldala... (2007.12.19. 20:25) A cápa
  • angyalgab: Köszi a hozzászólásokat! Később rájöttem én is, hogy hülyeség a dátumozás. Néhány hónappal a gép ... (2007.11.21. 13:19) Fotóblog
  • angyalgab: Lehet, hogy neked volt igazad? Azt hiszem, hogy igen :)) (2007.10.28. 10:11) A blogolásról
  • Kata: Köszi a rólam írt kedves szavakat! ;) Puszi (2007.10.15. 21:38) Buli, buli, buli

Linkblog

2007.09.13. 23:18 angyalgab

Kamikázék az utakon

A tegnap reggeli buszbaleset után megint sok-sok szakmai kérdés kering a médiában a közlekedésbiztonságtól kezdve a képzési hiányosságokig. Ma ebből kifolyólag ragadtam billentyűzetet.

Kiegészítő infó: tegnap a reggeli órákban a Kőrös Volán menetrend szerinti helyközi járata Bélmegyer és Vésztő között (4810-es vonal) pályaelhagyásos balesetet szenvedett 39 utassal. Az eredmény: 3 halott a helyszínen, három életveszélyes és hat súlyos sérült. A sofőr kisebb karcolásokkal megúszta a balesetet - 41 éves, eddig teherautót vezetett, ez volt az első (és könnyen lehet, hogy egyben az utolsó) önálló útja busszal. Kinéz neki jelen állás szerint 8-10 év...

A tanúk elmondása szerint nyolc perc késéssel indultak, valószínűleg azt próbálta behozni a szakadó esőben, amikor egy enyhe bal kanyarban besokallt. A megyei főkapitány vaslogikával hihetetlen kijelentést tett: "Pontosan meg fogjuk tudni állapítani azt, hogy a baleset időpontjában a gépjármű vezetője milyen sebességgel haladt." Barom. 2003. január 1-től minden autóbuszon (és 3,5 t össztömeget meghaladó járművön stb...) KÖTELEZŐ a tachográf használata. Innentől kezdve komoly műszaki szakértő kell, aki megállapítja a busz sebességét a kérdéses időpontban. Már megint a 'parasztvakítás.'

Szóval, a közlekedés... Vagyok olyan szerencsés helyzetben, hogy elég sok oldalról körüljárhattam ezt a kérdést, és sok szempontból rávilágítottak a miértekre. Először is leszögezném, hogy én is vezetek, amióta lehet, és szeretek is (vidéken, nagyvárosban, külföldön, belföldön mind1) de amit manapság látni és tapasztalni az utakon az elég elkeserítő. Az EU a Fehér Könyvben meghatározta, hogy belátható időn belül x %-kal kell csökkennie a közúti haláleseteknek (megkereshetném a pontos számokat is, de az most lényegtelen). Ezzel szemben itthon pont az ellenkezőjét látni. Az okok?? Szerintem több tényezőre vezethető vissza:
- a jogosítványszerzés nevetséges feltételei: betöltött 17. év; eü alkalmasság (tudjuk, hogy működik...); írni-olvasni tudjon a delikvens (már 8 általános sem kell!!!); 28 óra elméleti és 29 óra gyakorlati képzés. Beszarás. A közúti közlekedéshez azért eléggé ott kell lenni fejben. Ehhez képest a jogszabály egyre lejjebb teszi a mércét.
- úrvezetőnél (B kat.) nincsenek különböző szintek (a 2 év próbajogsi a gyakorlatban semmi visszatartó erőt nem jelent): magyarul, ha levizsgáztál, és van pénzed megvehetsz egyből akár 3-4-500 lóerős autókat is, és még meg sem kérdezik, hogy mennyit vezettél már. Nem lenne utolsó ötlet különböző kategóriákat felállítani, és ahogy gyűlik a tapasztalat, úgy lehessen egyre feljebb lépni (kW, LE vagy cm3 alapján, teljesen mindegy). Ld: a totalcar.hu cikkét ebben a témában. Ez az egyik véglet. Nem tartozik szorosan ide, de a másik véglet pedig azok a gépek, amiket mindenféle kölcsönalkatrészekkel, haver-cimbi keze alatt áttolnak a műszakin, aztán hadd szóljon!
- az ún. közlekedési kultúra: sokkal gyakoribb az ökölrázás és a középső ujj mutogatása mint a beengedés, a fűrészfogazás, az előzés elősegítése... (Emlékezzünk a néhány évvel ezelőtti sztorira: a kamionos állítólag leszorította a trabantost, erre az a következő lámpánál elévágott, és lelőtte (!!) a hivatásos sofőrt engedéllyel tartott (!!!) sportfegyverével. Eredmény: az egyik oldalon 2 kiskorú árva; a másikon felfüggesztett büntetés, beszámíthatatlanságra hivatkozva. No comment.)
- egy bizonyos kor után NEM kéne vezetői engedélyt adni senkinek, akármit is mond az orvos. 70-80 éves korban a reflexek már nem igazán alkalmasak a közlekedési szituációk gyors és helyes lereagálására. És úgy is ingyenes a tömegközlekedés :)
- és végül mindenkinek ki kéne próbálnia magát egy közlekedéstechnikai pályán. Inkább ott tanulja meg az ember, hogy hol van a határ (az ő reakcióidejének és az autóra ható fizikai törvényeknek egyaránt), mint a forgalomban. Elég tanulságos!

Egy kicsit elragadott a hév (nem a HÉV :), de nem tudok elmenni szó nélkül e mellett a téma mellett. Hosszú-hosszú oldalakat lehetne írni még a bizonsági öv + légzsák kombinációról; a rendőrség hozzáállásáról;az autós-motoros ellentétről; az emberi hülyeség határtalanságáról... de azt majd egy másik bejegyzésben, legközelebb. Mára ennyi.

Mottó: A biztonsági öv közel sem annyira kényelmetlen, mint a tolókocsi!

Zárásul egy-két kép, csak úgy gyorsan a netről

 

Szólj hozzá!


A bejegyzés trackback címe:

https://angyalgab.blog.hu/api/trackback/id/tr4164978

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása